Plānojot pakalpojumu un piegāžu iepirkumus, jānosaka, kādi iepirkumi ir apvienojami, izvērtējot attiecīgo pakalpojumu un piegāžu līdzīgo veidu/ raksturu.
Līdzīgu piegāžu jēdzienu palīdz noskaidrot konkrēto preču līdzīgais pielietojums un piegādātāju loks, proti, izvērtējums, vai attiecīgās preces tirgū piedāvā galvenokārt viens un tas pats piegādātāju loks.
Skat. arī Direktīvas 2014/24/ES Preambulas 19.punktu.
Piemēram, nosakot paredzamo līgumcenu, kopā jāapvieno būtu dažādu pārtikas produktu piegādes; tāpat arī dažādu biroja mēbeļu priekšmetu piegādes ir apvienojamas. Savukārt, ja pasūtītājam nepieciešams iepirkt vieglos automobiļus un sabiedriskā transporta autobusus – kaut arī abas preces pieder transportlīdzekļu grupai, visticamāk, to atšķirīgā pielietojuma dēļ šo iepirkumu paredzamā līgumcena varētu tikt noteikta atsevišķi.
Līdzīgi principi piemērojami, lai noteiktu pakalpojumus, kas apvienojami kopā.
Tāpat, plānojot pakalpojumu un piegāžu iepirkumus, pasūtītājam jānodala tie līdzīga veida piegāžu un pakalpojumu iepirkumi, kam ir regulārs raksturs. Regulārus pakalpojumu un piegāžu iepirkumus plāno 12 mēnešu ietvaros.
Pasūtītājiem, plānojot regulārus iepirkumus, jāievēro Likuma 11. panta devītā daļa, kurā noteikts, ka regulāru pakalpojumu un piegāžu paredzamās līgumcenas noteikšanā piemērojami turpmāk minētie varianti:
- līdzīga veida iepirkumi jau iepriekš tika veikti. Tādā gadījumā, plānojot iepirkuma paredzamo līgumcenu nākamajam periodam, var ņemt vērā iepriekšējā perioda reālo izmaksu novērtējumu. Minētais gadījums atbilstu Likuma 11. panta devītās daļas 1. punkta nosacījumiem;
- pasūtītājs iepirkumu veic pirmo reizi. Šādā gadījumā pasūtītājam jāspēj prognozēt, vai turpmākajos 12 mēnešos vēl varētu rasties nepieciešamība iegādāties tās pašas preces vai pakalpojumus. Minētais gadījums atbilstu Likuma 11. panta devītās daļas 2. punkta nosacījumiem.
Regulāri pakalpojumi var būt tādi, kas nepieciešami pasūtītāja pamatdarbības nodrošināšanai. Piemēram, ja iestādes pamatdarbība ir meža stādīšana un papildus tiek īstenots arī ES fondu finansēts projekts ar tādu pašu saturu, arī tas varētu būt regulāra rakstura pakalpojumu iepirkums. Papildus norādāms, ka šāda veida iepirkumi plānojami kopā neatkarīgi no finansējuma avota.
Regulārs raksturs ir tādām piegādēm un pakalpojumiem, kas pasūtītājiem nepieciešami to darbības nodrošināšanai (piem., katru dienu vai reizi pāris mēnešos) un ir iepriekš plānojami (paredzami).
Svarīgi ņemt vērā, ka regulāra rakstura iepirkumiem plānotā līguma vērtība jānosaka objektīvi, nemēģinot mākslīgi iekļauties mazāk regulētas iepirkuma procedūras slieksnī. Piemēram, nosakot paredzamo līgumcenu 41 999 eiro apmērā (bez rūpīgas tirgus situācijas izvērtēšanas un nākotnes prognozēšanas), pastāv liels risks, ka patiesā vajadzība līguma izpildes laikā izrādīsies lielāka, kā rezultātā pasūtītājs būs nepamatoti izvairījies no Likuma 8. panta pirmajā daļā minētās procedūras piemērošanas.
Ja pasūtītājs slēdz neregulāra rakstura iepirkuma līgumu (lai nodrošinātu vajadzību, kura nav pastāvīga un regulāri neatkārtojas), līgumcenu nosaka atbilstoši konkrētā līguma vērtībai vai arī vairāku līgumu vērtībām kopā, ja tie tiek slēgti vienlaicīgi vai noteiktā laika posmā (piemēram, pasūtītājs paredz, ka turpmāko pāris mēnešu laikā būs nepieciešams vairākas reizes saņemt līdzīgus pakalpojumus).
Piemēram, ja pasūtītājam rodas nepieciešamība iepirkt preces vai pakalpojumus, kas sākotnēji nebija plānoti jeb paredzami (pasūtītājs objektīvi nevarēja paredzēt šādu nepieciešamību, plānojot līdzīga veida regulārās piegādes vai pakalpojumus), tad pasūtītājam nav pienākuma summēt šādu iepirkumu un regulāru (iepriekš plānojamu) iepirkumu paredzamās līgumcenas.
Konkrēts laika posms netiek definēts, jo tas ir pakārtots vairākiem citiem aspektiem, kādam mērķim jeb vajadzības nodrošināšanai iepirkums tiek veikts, vai iepirkumi ir saistīti ar kāda kopīga mērķa sasniegšanu vai projekta realizāciju, vai iepirkumi ir iepriekš zināmi un plānoti noteiktajam laika posmam. Proti, “noteiktais laika posms” tiek noteikts konkrētajā gadījumā atkarībā no projekta satura, budžeta plānošanas principiem, iepirkumu plāna, pasūtītāja funkciju nodrošināšanas, līdz ar to šis laika periods būs atšķirīgs katrā gadījumā.
3. piemēra grafisks attēlojums:
Tāpat svarīgi ņemt vērā, ka, ja atsevišķi funkcionāli līdzīgi pakalpojumi tiek īstenoti vienota mērķa sasniegšanai (piemēram, konkrēta ārvalstu finanšu instrumenta projekta ietvaros), tad attiecīgajiem pakalpojumiem paredzamās līgumcenas nosakāmas kopīgi. Galvenokārt uz vienoto mērķi var norādīt viens kopīgs projekts vai viena konkrēta vajadzība, kas var tikt īstenota arī vairākos projektos un kuru ietvaros tiek plānoti vairāki līdzīgi pakalpojumi, kas vērsti uz konkrētā mērķa sasniegšanu (piemēram, dažādu mācību pakalpojumu nodrošināšana pusaudžiem projekta ietvaros).
Papildus uzmanība jāpievērš tam, vai pasūtītājs ārpus attiecīgā projekta veic vai plāno veikt līdzīga rakstura iepirkumus, un šādā gadījumā iepirkumu līgumcenas nosakāmas kopā. Piemēram, ja mācību pakalpojumi noteiktā periodā nodrošināmi gan konkrētā projekta ietvaros, gan ārpus tā, līgumcena nosakāma kopīgi.
Ja nepieciešama vienota pakalpojuma nodrošināšana vairāku gadu periodā, nodrošinot šī pakalpojuma nepārtrauktību un pēctecību noteiktajā periodā, paredzamā līgumcena nosakāma par visu periodu kopā. Īpaši minētais attiecināms uz līgumiem dažādu projektu ietvaros.
Gadījumā, ja, veicot iepirkumu, nav iespējams definēt precīzas prasības visam pakalpojuma apjomam vai arī noteikt precīzu apjomu, var tikt slēgta vispārīgā vienošanās. Ja pakalpojums nepieciešams tikai projekta ietvaros, būtu veicams iepirkums visam projektam kopumā, savukārt, ja identisku pakalpojumu pasūtītājs regulāri iepērk arī pamatdarbības ietvaros ārpus projekta, to varētu kvalificēt kā regulāru iepirkumu.
Tāpat norādāms, ka tā ir pasūtītāja izvēle – rīkot kopīgu iepirkumu par līdzīgiem iepirkuma priekšmetiem (nepieciešamības gadījumā to sadalot daļās (lotēs), piemēram, atklāta konkursa pirmā daļa par veselības veicināšanas pakalpojumiem vienā reģionā un otrā daļa par tiem pašiem pakalpojumiem citā reģionā) vai arī rīkot atsevišķus iepirkumus par līdzīgajiem priekšmetiem, tomēr nosakot katra iepirkuma paredzamo līgumcenu atbilstoši abu līgumu kopīgai vērtībai (attiecīgi – piemēram, ES Oficiālajā Vēstnesī izsludināti divi atklāti konkursi, kaut arī katra atsevišķā konkursa paredzamā līgumcena nesasniedz ES noteiktos līgumcenu sliekšņus). Atsevišķu iepirkumu rīkošana varētu būt aktuāla gadījumā, kad pastāv zināma laika nobīde starp nepieciešamajām piegādēm vai pakalpojumiem vai arī kad nav precīzi zināma tehniskā specifikācija attiecībā uz visiem nepieciešamajiem līgumiem (skat. arī pēdējo piemēru sadaļas “Būvdarbu plānošana” nobeigumā).
Svarīgi! Ja pasūtītājam nav pietiekamas pārliecības par to, vai konkrētie pakalpojumi vai piegādes uzskatāmi par līdzīga veida (piemēram, trūkst informācijas par ieinteresēto piegādātāju loku vai nav viennozīmīgas pārliecības par to līdzīgo pielietojumu), kā arī vai pakalpojumiem (kas ir funkcionāli līdzīgi un kurus nodrošina līdzīgs piegādātāju loks) ir vienots mērķis, paredzamā līgumcena nosakāma atbilstoši visu piegāžu vai pakalpojumu kopējai vērtībai.