6.10. Piedāvājumu atvēršana un izvērtēšana
6.10.1. Pieteikumu vai piedāvājumu, kas iesniegts pēc pieteikumu vai piedāvājumu iesniegšanas termiņa beigām vai kura ārējais iepakojums nenodrošina to, lai piedāvājumā iekļautā informācija nebūtu pieejama līdz pieteikumu vai piedāvājumu atvēršanai, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs neizskata un atdod atpakaļ iesniedzējam.
6.10.2. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs atver iesniegtos piedāvājumus tūlīt pēc piedāvājumu iesniegšanas termiņa beigām Iepirkuma dokumentos un Paziņojumā par iepirkumu, kuram nepiemēro Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumu, norādītajā vietā un laikā. Pieteikumu atvēršana notiek slēgtā sēdē. Piedāvājumu atvēršana ir atklāta. Piedāvājumus atver to iesniegšanas secībā, nosaucot Pretendentu, piedāvājuma iesniegšanas laiku un piedāvāto cenu.
6.10.3. Pēc piedāvājumu atvēršanas iepirkuma komisija slēgtās sēdēs veic piedāvājumu vērtēšanu.
6.10.4. Pieteikumu un piedāvājumu vērtēšana veicama Iepirkuma dokumentos noteiktajā kārtībā.
6.10.5. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam jāpieņem Pretendenta iesniegtais Eiropas vienotais iepirkuma procedūras dokuments15, vērtējot tā saturu tiktāl, ciktāl tas nepieciešams, lai apliecinātu saskaņā ar šo vadlīniju noteikumiem izvirzītās kvalifikācijas prasības un izslēgšanas gadījumu neesamību.
6.10.6. Iepirkuma komisija pārbauda, vai Pretendenta piedāvājums un piedāvājuma nodrošinājums (ja tāds paredzēts) atbilst Iepirkuma dokumentos noteiktajām prasībām. Ja piedāvājuma nodrošinājums nav ietverts Pretendenta piedāvājumā vai neatbilst Iepirkuma dokumentos noteiktajām prasībām, Pretendenta piedāvājums tiek noraidīts.
6.10.7. Iepirkuma komisija pārbauda, vai Kandidāts vai Pretendents, tā darbinieks vai Pretendenta piedāvājumā norādītā persona nav konsultējusi vai citādi bijusi iesaistīta iepirkuma dokumentu sagatavošanā. Ja Kandidāts vai Pretendents, tā darbinieki vai Kandidāta pieteikumā vai Pretendenta piedāvājumā norādītā persona ir konsultējusi vai citādi bijusi iesaistīta iepirkuma procedūras sagatavošanā un ja šis apstāklis piegādātājam dod priekšrocības Iepirkumā, tādējādi kavējot, ierobežojot vai deformējot konkurenci, attiecīgā Kandidāta pieteikums vai Pretendenta piedāvājums tiek noraidīts. Iepirkuma komisija, konstatējot minētos apstākļus, pirms iespējamās Kandidāta vai Pretendenta noraidīšanas ļauj tam pierādīt, ka nav tādu apstākļu, kas attiecīgajam piegādātājam dotu jebkādas priekšrocības Iepirkumā, tādējādi kavējot, ierobežojot vai deformējot konkurenci.
6.10.8. Iepirkuma komisija attiecībā uz Pretendentu, kuram būtu piešķiramas līguma slēgšanas tiesības, kā arī personu, uz kuras iespējām tas balstījies, lai apliecinātu, ka tā kvalifikācija atbilst Iepirkuma dokumentos noteiktajām prasībām, Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļvietnē pieejamajā parādnieku reģistrā pārbauda, vai iepriekšminētajām personām piedāvājumu iesniegšanas termiņa pēdējā vai dienā, kad pieņemts lēmums par iespējamu iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu, ir nodokļu parādi, kas pārsniedz 150 euro. Ja nodokļu parādi pārsniedz 150 euro, Iepirkuma komisija rīkojas pēc analoģijas ar Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 48.panta piektās daļas 1. punkta c) apakšpunktu un sestās daļas regulējumu. Gadījumā, ja nodokļu parāds 150 euro apmērā tiek pārsniegts personai, uz kuras iespējām Pretendents balstās, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs rīkojas pēc analoģijas ar Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 49.panta piektajā daļā paredzēto. (Precizēts 21.12.2022.)
6.10.9. Iepirkuma komisija attiecībā uz Pretendentu, kuram būtu piešķiramas līguma slēgšanas tiesības, kā arī personu, uz kuras iespējām tas balstījies, lai apliecinātu, ka tā kvalifikācija atbilst Iepirkuma dokumentos noteiktajām prasībām, pieprasa iesniegt kompetentu institūciju izziņas16, kas apliecina, ka Pretendentam un personai, uz kuras iespējām Pretendents balstās, nav pasludināts maksātnespējas process, apturēta tā saimnieciskā darbība vai tas tiek likvidēts. Gadījumā, ja tiek konstatēts, ka personai, uz kuras iespējām Pretendents balstās, ir pasludināts maksātnespējas process, apturēta tā saimnieciskā darbība vai tas tiek likvidēts, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs rīkojas pēc analoģijas ar Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma 49.panta piektajā daļā paredzēto.
6.10.10. Kompetento institūciju izsniegtās izziņas un citus dokumentus, ko izsniedz Latvijas institūcijas, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs pieņem un atzīst, ja tie izdoti ne agrāk kā vienu mēnesi pirms iesniegšanas dienas, bet ārvalstu kompetento institūciju izziņas, ja tās izdotas ne agrāk kā sešus mēnešus pirms iesniegšanas dienas, ja izziņas vai dokumenta izdevējs nav norādījis īsāku tā derīguma termiņu.
6.10.11. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs ir tiesīgs nepiemērot šo vadlīniju 6.6., 6.7., 6.8.,6.9. un 6.10. punkta (izņemot 6.10.7.- 6.10.10.) noteikumus, ja:
6.10.11.1. līgums ir paredzēts tikai pētniecībai, izmēģinājumiem vai izstrādei bez nolūka gūt peļņu vai segt pētniecības vai izstrādes izmaksas, ievērojot nosacījumu, ka šāds līgums neietekmē brīvu konkurenci attiecībā uz turpmāko līgumu slēgšanu;
6.10.11.2. būvdarbus, piegādes vai pakalpojumus var nodrošināt tikai konkrēts piegādātājs, ja iepirkuma mērķis ir radīt vai iegādāties unikālu mākslas darbu vai māksliniecisku izpildījumu vai nav konkurences tehnisku iemeslu dēļ, vai izņēmuma tiesību (tai skaitā intelektuālā īpašuma tiesību) aizsardzības gadījumā. Šo punktu Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs var piemērot tikai tad, ja nav citas pamatotas alternatīvas vai aizstājēja un ja konkurences trūkums nav radies Iepirkumam noteikto prasību dēl.
6.10.11.3. sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam neparedzamu ārkārtas apstākļu rezultātā objektīvi radusies situācija, kurā steidzamības dēļ nav iespējams piemērot visus šajās vadlīnijās paredzētos Iepirkumu veikšanas kārtības noteikumus, lai novērstu ārkārtas situāciju;
6.10.11.4. līguma priekšmets ir tādu preču piegāde, kuras tiek kotētas un kuras sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs pērk preču biržā;
6.10.11.5. ir iespēja iepirkt preces laikposmā, kas ir īsāks par šajās vadlīnijās noteiktajiem piedāvājumu iesniegšanas termiņiem, par cenām, kas ir ievērojami zemākas par tirgus cenām;
6.10.11.6. ir iespēja iepirkt preces vai pakalpojumus ar īpaši izdevīgiem noteikumiem no piegādātāja, kurš izbeidz savu saimniecisko darbību, vai no likvidatora, kurš veica piegādātāja likvidācijas procesu, vai no administratora, kurš rīko bankrotējuša piegādātāja mantas izpārdošanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem. Ja sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs rīko Iepirkumu saskaņā ar šo punktu, tas nepiemēro arī vadlīniju 6.10.9. punktā noteikto izslēgšanas gadījumu.
6.10.12. Pieteikumi un piedāvājumi, kuri neatbilst Iepirkuma dokumentos noteiktajām noformējuma prasībām, var tikt noraidīti, ja to neatbilstība Iepirkuma dokumentos noteiktajām noformējuma prasībām ir būtiska un ietekmē pieteikumu vai piedāvājumu vērtēšanu.
6.10.13. Iepirkuma komisija atlasa Kandidātus un Pretendentus, pārbaudot Kandidātu un Pretendentu un personu, uz kuru iespējām Kandidāti vai Pretendenti balstās, atbilstību Iepirkuma dokumentos noteiktajām prasībām Kandidāta vai Pretendenta Kvalifikācijai.
6.10.14. Kandidāta pieteikums un Pretendenta piedāvājums tiek noraidīts, ja Kandidāts vai Pretendents vai persona, uz kuras iespējām Kandidāts vai Pretendents balstās:
6.10.14.1. neatbilst Iepirkuma dokumentos noteiktajiem nosacījumiem Kandidāts vai Pretendenta dalībai Iepirkumā vai
6.10.14.2. nav iesniedzis Kandidāts vai Pretendenta Kvalifikācijas dokumentus vai neatbilst Pretendenta Kvalifikācijas prasībām, vai
6.10.14.3. ir sniedzis nepatiesu informāciju Kvalifikācijas novērtēšanai.
6.10.15. Ja Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs konstatē, ka Kandidāta vai Pretendenta kvalifikācijas dokumentos ietvertā informācija ir neskaidra vai nepilnīga, tas pieprasa, lai Kandidāts vai Pretendents vai kompetenta institūcija izskaidro vai papildina šajos dokumentos ietverto informāciju.
6.10.16. Ja Kandidāts vai Pretendents, kuram būtu piešķiramas līguma slēgšanas tiesības, piedāvājumam pievienojis Eiropas vienoto iepirkumu procedūras dokumentu, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs ir tiesīgs prasīt iesniegt pierādījumus Kandidāts vai Pretendenta atbilstībai Kvalifikācijas prasībām. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs nepieprasa tādus dokumentus un informāciju, kas ir tā rīcībā vai ir pieejama publiskās datubāzēs.
6.10.17. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs ir tiesīgs pārbaudīt nepieciešamo informāciju kompetentā institūcijā, publiski pieejamās datubāzēs vai citos publiski pieejamos avotos. Ja sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs ir ieguvis informāciju šādā veidā, bet sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja iegūtā informācija neatbilst faktiskajai situācijai, attiecīgais Kandidāts vai Pretendents ir tiesīgs iesniegt izziņu vai citu dokumentu par attiecīgo faktu. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs nodrošina Kandidātam vai Pretendentam šādu iespēju, savlaicīgi paziņojot par iepriekš minētajos avotos iegūto informāciju.
6.10.18. Iepirkuma komisija pārbauda atlasīto Pretendentu tehnisko piedāvājumu un finanšu piedāvājumu atbilstību Iepirkuma dokumentos noteiktajām prasībām. Piedāvājumi, kuru tehniskie piedāvājumi vai finanšu piedāvājumi neatbilst Iepirkuma dokumentos noteiktajām prasībām, tiek noraidīti.
6.10.19. Piedāvājumu vērtēšanas gaitā sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs ir tiesīgs pieprasīt, lai tiek izskaidrota tehniskajā un finanšu piedāvājumā iekļautā informācija, kā arī iesniegti piedāvāto preču paraugi, ja tie nepieciešami preču atbilstības novērtēšanai, un Pretendents ar tam pieejamiem dokumentiem nevar sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam pierādīt preču atbilstību. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs nepieprasa iesniegt tādu preču paraugus, kuras pielāgojamas vai izgatavojamas līguma izpildes laikā atbilstoši tā prasībām, ja šādi paraugi Piegādātājam nav pieejami pirms iepirkuma līguma noslēgšanas, kā arī preču paraugus, kuru iesniegšana Piegādātājam rada nesamērīgus izdevumus.
6.10.20. Vērtējot piedāvājumu, iepirkuma komisija ņem vērā piedāvājumā norādīto Būvdarbu, Piegādes vai Pakalpojumu cenu bez pievienotās vērtības nodokļa.
6.10.21. Ja iepirkuma komisija Pretendenta piedāvājumu uzskata par nepamatoti lētu, iepirkuma komisija pirms šāda piedāvājuma iespējamās noraidīšanas rakstveidā pieprasa no Pretendenta detalizētu paskaidrojumu par būtiskiem piedāvājuma nosacījumiem17, kā arī ļauj Pretendentam iesniegt pierādījumus, kurus tas uzskata par nepieciešamiem, dodot saprātīgu termiņu paskaidrojuma un pierādījumu iesniegšanai. Pretendenta piedāvājums tiek noraidīts tikai gadījumā, ja Pretendents nav varējis norādīt tehnoloģijas, tehniskos risinājumus, tirgus apstākļus, preces īpašības vai citus objektīvus pierādījumus, kas ļauj piedāvāt tik lētu cenu.
6.10.22. Pēc piedāvājumu atbilstības pārbaudes iepirkuma komisija vērtē piedāvājumus saskaņā ar Iepirkuma dokumentos noteiktajiem cenu vai izmaksu un kvalitātes kritērijiem, izvēloties saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu no piedāvājumiem, kas atbilst Iepirkuma dokumentos noteiktajām prasībām.
(Punkts precizēts 06.09.2022. (t.sk. precizēta numerācija un secība))
15 Eiropas vienoto iepirkuma procedūras dokumentu aizpilda Pretendents atbilstoši prasībām, kuras nosaka Eiropas Komisijas 2016. gada 5. janvāra īstenošanas regula Nr.2016/7, ar ko nosaka standarta veidlapu Eiropas vienotajam iepirkuma procedūras dokumentam (regulas 2. pielikums)
16 Izslēgšanas gadījumu neesamība var tikt pierādīta arī ar izziņām, ko piegādātājs par sevi iegūst no Elektroniskās iepirkumu sistēmas.
17 Detalizētais paskaidrojums īpaši var attiekties uz: 1) ražošanas procesa, būvdarbu veikšanas metodes vai sniedzamo pakalpojumu izmaksām; 2) izraudzītajiem tehniskajiem risinājumiem un īpaši izdevīgiem būvdarbu veikšanas, preču piegādes vai pakalpojumu sniegšanas apstākļiem, kas ir pieejami pretendentam; 3) piedāvāto būvdarbu, preču vai pakalpojumu īpašībām un oriģinalitāti; 4) vides, sociālo un darba tiesību un darba aizsardzības jomas normatīvajos aktos un darba koplīgumos noteikto pienākumu ievērošanu; 5) saistībām pret apakšuzņēmējiem; 6) pretendenta saņemto komercdarbības atbalstu.