Līgumu izpildes laikā līguma puses bieži sastopas ar cenu (izmaksu) svārstībām. Tajā skaitā piegādātājiem ir jārēķinās ar to, ka līguma izpildes laikā izmaksas var ne tikai samazināties, bet arī var paaugstināties. Šādu svārstību rezultātā piegādātājs var gan gūt papildu peļņu (ja tā izmaksas samazinās), gan arī ciest zaudējumus (ja izmaksas būtiski pieaug).
Atkarībā no noslēgtā līguma veida un risku sadalījuma līgumā pastāv atšķirīgas iespējas mainīt līguma cenu, ja ir notikušas izmaksu svārstības. Praksē noslēgtajos līgumos parasti netiek paredzēta iespēja mainīt līguma cenu (ne to samazināt, ne paaugstināt) arī tad, ja notikušas būtiskas izmaksu izmaiņas (piemēram, 2021.gada rudenī novērotais energoresursu izmaksu pieaugums). Minētais bieži vien saistīts ar nevēlēšanos sarežģīt līguma noteikumus, kā arī ar to, ka parasti preču (piemēram, izejmateriālu) vai pakalpojumu cenu svārstības līguma izpildes laikā nebūtu uzskatāmas par ko tādu, ko piegādātājs kā nozares speciālists iepriekš nevarētu paredzēt. Vienlaikus, ja ārēju apstākļu rezultātā notiek objektīvi būtiskas izmaiņas, to rezultātā ievērojami pieaugot izmaksām, kas nepieciešamas, lai izpildītu līgumu, un līgumā vispār nav paredzēta iespēja pārskatīt līgumcenu, lai kaut daļēji pielāgotos minēto apstākļu izmaksām, var veidoties arī tāda situācija, ka vienīgā piegādātāja izvēle ir atkāpties no līguma izpildes, kaut arī veicot līgumsoda samaksu, ņemot vērā, ka uzņemtās saistības ir kļuvušas ekonomiski nesamērīgas. Attiecīgi pasūtītājs var ne tikai nesaņemt līguma izpildījumu un attiecīgi nespēt nodrošināt savu darbību vai sabiedrības vajadzības, bet jebkurš nākamais līgums jau būs ar ievērojami augstāku cenu.
Sagatavojot piedāvājumu, piegādātājiem ir jāņem vērā līguma noteikumi, t.sk. termiņš, konkrēto preču vai pakalpojumu tirgus svārstību īpatnības, kā arī citi riski, kas varētu ietekmēt līguma izpildi, un jāiekļauj savā piedāvājumā. Ja līgums to neparedz, piegādātājam nav pamata paļauties, ka izmaksu pieauguma gadījumā līguma cena tiks pārskatīta (indeksēta).
Ievērojot minēto, lai pasūtītājs izvairītos no situācijām, kad nākas lauzt iepirkuma līgumu, jo kādai precei vai pakalpojumam būtiski pieaugušas izmaksas, iesakām pasūtītājiem saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma 61. panta trešās daļas 1. punktu iepirkuma līgumos noteikt pieļaujamos līguma grozīšanas gadījumus. Lai būtiski grozījumi būtu pieļaujami, tiem jau sākotnēji jābūt precīzi atrunātiem līguma tekstā, nosakot:
- vai grozījumi ir iespējami;
- kādos gadījumos (ar kādiem nosacījumiem) grozījumi ir pieļaujami;
- kādā apjomā tie ir iespējami;
- kas tieši var tikt grozīts.
Attiecīgi pasūtītājs iepirkuma līgumā var paredzēt cenu pārskatīšanas noteikumus, piemēram,
- paredzot rīcību, ja kādu objektīvu apstākļu iespaidā cenas paaugstinās;
- iespējamo cenu indeksāciju, atrunājot cenu izmaiņu maksimālo apjomu, pārskatīšanas biežumu, gadījumus, kad cenas tiks pārskatītas, un šo gadījumu iestāšanās pierādīšanas kārtību (jāņem vērā Publisko iepirkumu likuma 61. panta sestā daļa).