Līdz ar ārkārtējās situācijas valstī beigām spēku zaudējis Ministru kabineta 2020. gada 12. marta rīkojums Nr. 103 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” (spēkā līdz 09.06.2020.), kas cita starpā noteica, ka iepirkumu veikšanai var nepiemērot publisko iepirkumu jomas likumos noteikto kārtību attiecībā uz atsevišķu preču un pakalpojumu iepirkumiem.
Biežākie jautājumi:
Kā rīkoties, ja ir paredzēta ieinteresēto piegādātāju sanāksme un objekta apskate, bet saskaņā ar MK 12.03.2020. rīkojuma Nr.103 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 4.5.punktu visa veida sapulces ir atceltas un aizliegtas? |
Konkrētajā situācijā pasūtītājam ir jāorganizē ieinteresēto piegādātāju sanāksme attālināti, izmantojot elektroniskos sakaru līdzekļu, piemēram, EIS. Ja ieinteresētais pretendents vēlas apskatīt objektu, pasūtītājam ir jānodrošina iespēja to veikt katram pārstāvim atsevišķi, vienojoties par laiku, tādējādi maksimāli samazinot sociālo kontaktu iespējas. Šādas tehniskas izmaiņas nav uzskatāmas par nolikuma grozījumiem un piedāvājumu iesniegšanas termiņš nav jāpagarina, bet piegādātāji par to informējami EIS.
Publicēts 16.03.2020. |
Vai pasūtītājs iepirkuma līguma noslēgšanai var piemērot paātrinātu iepirkuma procedūru arī pēc ārkārtējās situācijas valstī beigām (09.06.2020.)? |
Jā, ja pasūtītājs var pamatot līguma noslēgšanas steidzamību, t.i., kādu iemeslu dēļ pasūtītājam nav iespējams iepirkuma veikšanai piemērot iepirkuma procedūru noteiktajos termiņos.
- Skaidrojums par faktoriem, kas saīsina vai pagarina iepirkuma norises laiku
|
Vai pasūtītājs pēc ārkārtējās situācijas valstīs beigām iepirkuma līguma noslēgšanai ir tiesīgs piemērot sarunu procedūru, atsaucoties uz neparedzamiem ārkārtas apstākļiem? |
Jā, gadījumos, kad pasūtītājs ir izvērtējis faktisko situāciju un konstatējis, ka tā atbilst visiem Publisko iepirkumu likuma 8.panta septītās daļas 3.punkta nosacījumiem, pasūtītājs iepirkumu līguma noslēgšanai ir tiesīgs piemērot minēto sarunu procedūru.
- Skaidrojums par sarunu procedūru piemērošanu - pamatojoties uz ārkārtas apstākļiem
|
Vai pasūtītājs pēc ārkārtējās situācijas valstī beigām ir tiesīgs piemērot MK rīkojumā Nr. 103 noteikto izņēmumu individuālo aizsarglīdzekļu iepirkumiem? |
Nē. Ministru kabineta 2020. gada 12. marta rīkojums Nr. 103 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" ir attiecināms uz iepirkumiem valstī noteiktās ārkārtējās situācijas laikā, līdz ar to pēc šī stāvokļa beigām arī rīkojumā minētie izņēmumi nav piemērojami. |
Ārkārtējo situāciju regulējošie normatīvie akti:
Valstī noteiktā ārkārtējā situācija ietekmē arī publisko iepirkumu jomu ne tikai iepirkumu veikšanas stadijā, bet arī noslēgto iepirkuma līgumu izpildē. Zemāk apkopoti Iepirkumu uzraudzības biroja skaidrojumi, kas palīdzēs pasūtītājiem un piegādātājiem ārkārtējās situācijas laikā.
Iepirkumu uzraudzības biroja sagatavotie skaidrojumi:
- Skaidrojums par nodokļu parādiem iepirkumos ārkārtējās situācijas laikā (Publicēts 26.03.2020.; attiecas uz ārkārtējo situāciju no 2020.gada 12.marta līdz 9.jūnijam)
- Skaidrojums par iepirkuma līguma grozījumiem, ja līgumu nav iespējams izpildīt ārkārtējās situācijas dēļ (Publicēts 27.03.2020., papildināts 08.04.2020.; attiecas uz ārkārtējo situāciju no 2020.gada 12.marta līdz 9.jūnijam)
- Skaidrojums par ēdināšanu un pārtikas produktiem izglītojamajiem ārkārtējā situācijā (Publicēts 08.04.2020., precizēts 01.05.2020.; attiecas uz ārkārtējo situāciju no 2020.gada 12.marta līdz 9.jūnijam)
- Skaidrojums par izņēmuma piemērošanu ārkārtējās situācijas laikā (Publicēts 09.04.2020., precizēts 01.05.2020., piemēro līdz 09.06.2020.)
- Skaidrojums par informācijas publicēšanu, ja izmanto izņēmumu (Publicēts 10.04.2020., precizēts 01.05.2020., piemēro līdz 09.06.2020.)
- KNAB un IUB aicina ārkārtējās situācijas laikā ievērot labas pārvaldības principus (Publicēts 14.04.2020.)
- Finanšu ministrija un Iepirkumu uzraudzības birojs ir izstrādājis Vadlīnijas iepirkumu veikšanai ārkārtējās situācijas laikā (Publicēts 29.04.2020., precizēts 05.05.2020., piemēro līdz 09.06.2020.)