Publisko iepirkumu likuma piemērošanas izņēmums – Likuma 3. panta otrā daļa
APSTIPRINĀTS: 08.04.2020.
Publisko iepirkumu likuma (turpmāk – Likums) 3.panta otrā daļa noteic, ka „Šo likumu piemēro tikai publiskiem pakalpojuma līgumiem par pētniecības un izstrādes pakalpojumiem, kuru CPV kods ir no 73000000-2 līdz 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 un 73430000-5, ja vienlaikus pastāv šādi nosacījumi:
- labumu no sniegtā pakalpojuma rezultātiem gūs tikai pasūtītājs, kas šos rezultātus izmantos vienīgi savām vajadzībām;
- pasūtītājs pilnībā samaksās par sniegto pakalpojumu.”
Tātad šo Likuma izņēmumu pasūtītājs piemēro, t.i., iepirkuma veikšanai nepiemēro Likuma 8.panta pirmajā daļā minētās procedūras vai Likuma 9.panta nosacījumus, ja pētījuma CPV kods atbilst kādam no Likuma 3.panta otrajā daļā minētajiem kodiem un konstatējams tikai viens vai arī neviens no Likuma 3.panta otrās daļas apakšpunktos minētajiem nosacījumiem.
Savukārt Likuma normas piemēro, t.i., iepirkuma veikšanai piemēro kādu no Likuma 8.panta pirmajā daļā minētajām procedūrām vai Likuma 9.panta nosacījumus tikai gadījumā, ja atbilst CPV kods un vienlaikus izpildās abi nosacījumi.
Attiecībā uz visiem citiem pētījumu pakalpojumiem ar CPV kodu, kas nav norādīts šajā Likuma pantā, Likuma regulējums ir piemērojams, neskatoties uz to, kas gūst labumu no pētījuma rezultātiem vai kas par to samaksā.
Ar Likuma 3.panta otrās daļas regulējumu pārņemts Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2014/24/ES (2014.gada 26.februāris) par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK (dokuments attiecas uz EEZ) 14.pants par pētniecības un izstrādes pakalpojumu iepirkumu.
Šāds izņēmums no publisko iepirkumu regulējuma noteikts ar mērķi atvieglot pētniecības un izstrādes inovāciju iegādi to pirmskomercializācijas posmā, proti, pasūtītājam nepieciešamu inovatīvu risinājumu izveidi un izpēti, kā arī prototipu izstrādi un izmēģinājuma produktu vai pakalpojumu radīšanu ierobežotā apjomā. Lai piemērotu šo izņēmumu, pasūtītājs neparedz pētniecības un izstrādes pakalpojuma rezultātu ekskluzīvu izmantošanu tikai savām vajadzībām, bet ar jaunu, inovatīvu risinājumu izstrādi saistītos riskus un ieguvumus dala ar piegādātāju un citiem pasūtītājiem. Pakalpojuma iegādē pasūtītājam jārīkojas tā, lai izslēgtu nepamatotu valsts atbalstu izstrādātājam, tajā skaitā nodrošinot maksimālu konkurenci, atklātību, godīgumu un iespēju pasūtītājam saņemt vislabāko risinājumu, ko tirgus var piedāvāt.
Līgumam par iepirkumu pirmskomercializācijas posmā jābūt uz ierobežotu laiku un tajā var iekļaut prototipu izstrādi vai pirmos produktus vai pakalpojumus ierobežotā daudzumā kā testējamus paraugus, bet jaunradīto produktu vai pakalpojumu iegāde lielākā apjomā nav šī līguma priekšmets. (Skat. Eiropas Komisijas paziņojumu COM(2007)799 „Pre-commercial Procurement: Driving innovation to ensure sustainable high quality public services in Europe”[1] un Eiropas Komisijas norādījumu praktizējošiem speciālistiem 1.5.8.punktu[2]).