Pasūtītājs atklāta konkursa nolikumā norāda pretendentu izslēgšanas iemeslus. Pasūtītājs var atklāta konkursa nolikumā iekļaut atsauci uz konkrētiem PIL 42. panta otrās daļas punktiem, kuros norādīti pretendentu izslēgšanas iemesli, vai arī norādīt tos, detalizēti pārrakstot atklāta konkursa nolikumā.
Gadījumā, ja pasūtītājs izvēlas nolikumā citēt minēto PIL regulējumu, nevis tikai atsaukties uz to, attiecīgais PIL regulējums ir jānorāda precīzi.
Pasūtītājs ir tiesīgs nepiemērot PIL 42. panta otrās daļas 8. un 9. punktā noteiktos fakultatīvos izslēgšanas iemeslus, tādā gadījumā atklāta konkursa nolikumā tas skaidri ir jānorāda. Pasūtītājs var nepiemērot vienu vai abus fakultatīvos izslēgšanas iemeslus.
Ja pasūtītājs nolikumā ir iekļāvis kopēju atsauci uz PIL 42. panta otro daļu, pasūtītājam piedāvājumu izvērtēšanas laikā jāvērtē pretendenta atbilstība visiem PIL 42. panta otrajā daļā noteiktajiem izslēgšanas iemesliem (t.sk. fakultatīvajiem).
Detalizēts skaidrojums par izslēgšanas iemeslu noteikšanu, pārbaudi un uzticamības atjaunošanu pieejams Iepirkumu uzraudzības biroja tīmekļvietnes sadaļas “Iepirkumu process – soli pa solim” 6. punktā – Izslēgšanas iemeslu un sankciju pārbaude.
Atklāta konkursa nolikumā var iekļaut norādi uz Sankciju likuma 11.1 pantu, nosakot, ka pasūtītājam ir tiesības izslēgt pretendentu atbilstoši šajā pantā noteiktajam. Pasūtītājam pirms līguma slēgšanas attiecībā uz potenciālo uzvarētāju ir jāpārbauda sankciju neesamība minētajā pantā norādītajā kārtībā. Sīkāka informācija par sankciju pārbaudi pieejama IUB tīmekļvietnes sadaļā “Vadlīnijas, skaidrojumi un metodikas”, kur publicēts skaidrojums „Sankciju piemērošana iepirkumos”.
Pasūtītājam iepirkuma līgumā (kā arī līguma projektā) jāparedz tiesības vienpusēji atkāpties no līguma izpildes, ja līgumu nav iespējams izpildīt tādēļ, ka līguma izpildes laikā ir piemērotas likumā noteiktās sankcijas.
(Precizēts 22.09.2023.)
Pasūtītājs nolikumā drīkst noteikt šādas kvalifikācijas prasības:
- Atbilstība profesionālās darbības veikšanai;
- Saimnieciskais un finansiālais stāvoklis;
- Tehniskās un profesionālās spējas;
- Kvalitātes vadības standarti;
- Vides vadības standarti.
4.2.1. Atbilstība profesionālās darbības veikšanai
Pasūtītājs drīkst pieprasīt pierādījumus tam, ka piegādātājs uz piedāvājuma iesniegšanas brīdi ir reģistrēts, licencēts vai sertificēts atbilstoši piegādātāja reģistrācijas vai pastāvīgās dzīvesvietas valsts normatīvo aktu prasībām, taču nedrīkst noteikt prasības attiecībā uz minimālo laiku kopš piegādātāja reģistrēšanas, licencēšanas vai pilnvarošanas, vai kļūšanas par noteiktas organizācijas biedru. Jāņem vērā, ka PIL pretendentam neparedz iespēju balstīties uz citām personām, lai pierādītu tiesības veikt profesionālo darbību, jo šādām tiesībām jāpiemīt pašam pretendentam.
Citu dalībvalstu komersantiem nedrīkst likt reģistrēties oficiāli apstiprinātā sarakstā vai sertificēties tālab, lai tie varētu piedalīties iepirkuma procedūrā. Pasūtītājiem ir jāatzīst līdzvērtīgi sertifikāti, ko izdevušas citu dalībvalstu struktūras. Līdz ar to pasūtītājs nedrīkst noteikt, piemēram, ka ārvalsts piegādātājam uz piedāvājumu iesniegšanas brīdi jābūt reģistrētam Latvijas Būvkomersantu reģistrā. Tā kā šāda prasība ierobežo ārvalstu būvkomersantus, dokumentācijā jāparedz, ka pasūtītājs atzīs attiecīgās valsts prasībām atbilstoši reģistrētu piegādātāju.
4.2.2. Saimnieciskais un finansiālais stāvoklis
Pasūtītājs var noteikt prasības attiecībā uz piegādātāja saimniecisko un finansiālo stāvokli, kas nepieciešamas iepirkuma līguma izpildei. Pārsvarā nolikumos iekļauj prasības attiecībā uz finanšu apgrozījumu, taču drīkst izmantot arī citus finanšu rādītājus, piemēram, likviditātes koeficientu kā arī to, vai ir pozitīvs pašu kapitāls. Ja pasūtītājs nolikumā vēlas iekļaut prasību par minimālo finanšu apgrozījumu, tad jāņem vērā, ka ir skaidri jādefinē, vai tiek prasīts minimālais vidējais gada apgrozījums visā periodā vai minimālais katra gada apgrozījums.
Piemēri finanšu apgrozījuma prasībām
- „Pretendenta minimālais vidējais gada finanšu apgrozījums trīs iepriekšējo pārskata gadu laikā ir 250 000 EUR”
- „Pretendenta minimālais katra gada finanšu apgrozījums trīs iepriekšējo pārskata gadu laikā ir 250 000 EUR”
Minimālo finanšu apgrozījumu pasūtītājs drīkst prasīt ne vairāk kā par 3 iepriekšējiem pārskata gadiem. Nosakot konkrētu gada minimālā finanšu apgrozījuma vērtību, jāņem vērā, ka tā nedrīkst būt lielāka kā divas paredzamās līgumcenas. Vienīgi gadījumos, kad iepirkuma līguma izpilde ir saistīta ar īpašiem riskiem attiecīgo būvdarbu, pakalpojumu vai piegāžu rakstura dēļ, pasūtītājs drīkst noteikt augstākas prasības attiecībā uz minimālo finanšu apgrozījumu, bet šādā gadījumā pasūtītājam ir jāsniedz pamatojums izņēmuma piemērošanai iepirkuma procedūras dokumentos. Ja iepirkums ir sadalīts daļās un tiek paredzēta iespēja iesniegt piedāvājumu arī vienā daļā vai vienā vai vairākās daļās, tad minimālo finanšu apgrozījumu nosaka samērīgi katras daļas paredzamajai līgumcenai.
Ja vispārīgās vienošanās ietvaros paredzēta piedāvājumu atkārtota izvērtēšana, piegādātāja gada minimālo finanšu apgrozījumu nosaka, pamatojoties uz to iepirkuma līgumu paredzamo maksimālo līgumcenu, kuru izpilde paredzēta vienlaikus, vai, ja iepirkuma līgumu paredzamā maksimālā līgumcena nav zināma, — pamatojoties uz vispārīgās vienošanās paredzamo līgumcenu.
Pasūtītājam, izstrādājot atklāta konkursa nolikumu, ir jāņem vērā arī iespēja, ka piedāvājumu var iesniegt pretendenti, kuri darbību ir uzsākuši vēlāk nekā nolikumā prasītā pārskata perioda sākums, līdz ar to tie nevarēs uzrādīt apgrozījumu, piemēram, par visiem trīs prasītajiem pārskata gadiem. Attiecīgi pasūtītājam nolikumā jāparedz, ka šāda pretendenta apgrozījumam jāatbilst izvirzītajai prasībai to darbības periodā. Jāpievērš uzmanība arī tam, kāda veida informācija par finanšu apgrozījumu katrā gadījumā jāiesniedz. Minētais princips prasību noteikšanai attiecībā uz jaunākiem piegādātājiem attiecas arī uz citu finanšu rādītāju (piemēram, par apgrozāmo līdzekļu koeficientu jeb likviditātes koeficientu noteiktā apmērā vai pozitīvu pašu kapitālu) apliecināšanu, ja tādi ir izvirzīti.
Atklāta konkursa nolikumā ir jāietver arī informācija par to, kādi pierādījumi ir iesniedzami, lai piegādātājs apliecinātu savu atbilstību finanšu apgrozījuma prasībām. Ja piegādātājs pamatotu iemeslu dēļ nespēj iesniegt prasītos dokumentus, tad pasūtītājs pieņem arī citus dokumentus, ar ko piegādātājs savu atbilstību var apliecināt, ja uzskata tos par piemērotiem. Šādu norādi par alternatīviem pierādījumiem pasūtītājs var iekļaut arī nolikumā.
Piegādātājam ir tiesības balstīties arī uz citu personu saimnieciskajām un finansiālajām iespējām, ja tas ir nepieciešams konkrētā līguma izpilde, tādēļ atklāta konkursa nolikumā būtu jānorāda, ka balstīšanās gadījumā piegādātājam jāiesniedz pasūtītājam pierādījumi, piemēram, personu apliecinājumi vai vienošanās par sadarbību konkrētā līguma izpildē, ka tā rīcībā būs nepieciešamie resursi. Pasūtītājs var prasīt, lai piegādātājs un persona, uz kuras saimnieciskajām un finansiālajām iespējām tas balstās, ir solidāri atbildīgi par iepirkuma līguma izpildi, šādu prasību iekļaujot nolikumā.
Solidāras saistības nodibina ar līgumu, testamentu vai likumu (Civillikuma 1672. pants).
Ja pasūtītājs ir prasījis solidāru atbildību, atbildība par līguma izpildi gan piegādātājam, gan personai, uz kuras saimnieciskajām un finansiālajām iespējām tas balstās, ir jāuzņemas attiecībā pret pasūtītāju, nevis vienam pret otru.
Ja pasūtītājs iepirkuma dokumentācijā neparedz nosacījumu par piegādātāja un personas, uz kuras saimnieciskajām un finansiālajām iespējām tas balstās, solidāro atbildību, un ja piegādātājs ir balstījies uz citas personas saimnieciskajām un finansiālajām iespējām, iepirkuma norises gaitā pasūtītājam jāizvērtē, vai attiecīgo resursu nodošana ir pierādīta (piemēram, piegādātājs ir izveidojis personu apvienību, kura kopumā ir atbildīga par līguma izpildi, t.sk. finansiālajām saistībām, vai ir iesniedzis citus līdzvērtīgus pierādījumus, no kuriem ir secināms, ka piegādātājs var vērā ņemami balstīties uz šīs personas saimniecisko un finansiālo stāvokli, garantējot pasūtītājam drošību par visa līguma izpildi).
IUB iesaka pasūtītājiem, nosakot finanšu apgrozījuma prasības, izvērtēt turpmāk uzskaitītos aspektus (jāņem vērā, ka katrā konkrētā gadījumā jāvērtē arī citi aspekti atkarībā no iepirkuma priekšmeta, līguma izpildes noteikumiem u.c.):
- v
- vai ir skaidri saprotams, kāds finanšu apgrozījums tiek prasīts – piegādātāja darbībā kopumā vai piegādātāja darbības jomā, kas attiecas uz iepirkuma priekšmetu (izvērtējot prasības samērīgumu, lietderīgumu un mērķi, kā arī pierādīšanas iespējas);
- vai ir skaidri saprotams, vai nepieciešams norādīt vidējo finanšu apgrozījumu noteiktā periodā vai gada finanšu apgrozījumu;
- vai netiek prasīts norādīt kopējo (summēto) finanšu apgrozījumu noteiktā periodā;
- vai prasītais finanšu apgrozījuma apmērs gadā nav lielāks par divām paredzamās līgumcenas vērtībām (izņemot likumā noteikto gadījumu);
- vai finanšu apgrozījums netiek prasīts pret pretendenta piedāvāto līgumcenu;
- vai prasītais finanšu apgrozījuma apmērs ir samērīgs pret katras daļas paredzamo līgumcenu, ja piedāvājums ir iesniedzams par vienu vai vienu vai vairākām daļām (līdzīgi principi attiecas arī uz gadījumu, kad pasūtītājs slēdz vispārīgo vienošanos vai veido dinamisko iepirkumu sistēmu);
- vai gadījumā, ja periods, par kuru norādāms finanšu apgrozījums ir definēts, nosakot konkrētus pārskata gadus, ir ņemts vērā, ka pārskata gadi var atšķirties atkarībā no piegādātāja darbības uzsākšanas laika, un nolikumā ir noteikts, ka jebkurā gadījumā nepieciešamajam finanšu apgrozījumam ir jābūt norādītam par piegādātāja, piemēram, trīs iepriekšējiem pārskata gadiem (izņemot piegādātāju, kas darbību uzsākuši vēlāk, gadījumā – skat. skaidrojumu iepriekš);
- vai nav noteikts, ka finanšu apgrozījums jānorāda par, piemēram, iepriekšējiem trīs pārskata gadiem līdz piedāvājumu iesniegšanas dienai;
- vai attiecībā uz jaunākiem piegādātājiem (kuru darbības laiks ir mazāks par, piemēram, trim pārskata gadiem) noteiktās prasības nav atvieglotākas vai gluži otrādi – stingrākas;
- vai ir skaidri saprotams, kāda dokumentācija ir iesniedzama finanšu apgrozījuma apliecināšanai un vai netiek prasīti tikai tādi dokumenti, kurus nevar iesniegt piegādātājs, kura darbības laiks ir neilgs (vai ārvalstu piegādātāji);
Piemēram, attiecībā uz šādiem piegādātājiem, kuru darbības laiks ir neilgs, nedrīkst pieprasīt apstiprinātu gada pārskatu, jo var būt situācija, ka tāds vēl nav sagatavots un apstiprināts. Tā vietā pasūtītājs var noteikt, piemēram, prasību iesniegt zvērināta revidenta apstiprinātu operatīvo bilanci.
- vai prasībās par finanšu apgrozījuma apliecināšanai iesniedzamajiem dokumentiem norādītā informācija nav pretrunā ar kvalifikācijas prasībā par nepieciešamo apgrozījumu norādīto informāciju;
- vai prasība par nepieciešamo finanšu apgrozījumu nav izteikta tādējādi, ka tā ir jāizpilda katram personu apvienības dalībniekam/personai, uz kuras spējām piegādātājs balstās/apakšuzņēmējam – plašāk skatīt 4.2.3. apakšnodaļu;
- vai gadījumā, ja nosaka, ka pasūtītājs pārbaudīs informāciju Būvniecības informācijas sistēmā, ir ņemts vērā, ka tajā varētu nebūt pieejama informācija par tiem piegādātājiem, kuru darbības ilgums ir mazāks par gadu, kā arī tas, ka tajā nebūs pieejama informācija par ārvalstīs reģistrētiem piegādātājiem;
- vai, ja iepirkuma līguma termiņš ilgst divus gadus un vairāk un tā ietvaros tiks veiktas vairākas regulāras piegādes vai pakalpojumi, nav pietiekami noteikt nepieciešamo finanšu apgrozījumu pret vienā gadā paredzēto piegāžu vai pakalpojumu paredzamo vērtību.
4.2.3. Tehniskās un profesionālās spējas
Pasūtītājs izvērtē to, kādas spējas ir objektīvi nepieciešamas iepirkuma līguma izpildei, nosakot prasības veidā, kas nodrošina pēc iespējas lielākam ieinteresēto piegādātāju lokam iespēju piedalīties iepirkuma procedūrā. PIL regulējumsnosaka, kā var apliecināt piegādātāja tehniskās un profesionālās spējas, norādītais pierādījumu veidu uzskaitījums ir izsmeļošs, līdz ar to pasūtītājam nav pamata prasīt, lai minētais tiktu apliecināts veidos, kas nav norādīti PIL regulējumā. Pasūtītājs, nosakot katru prasību, norāda arī, kādi dokumenti vai citi pierādījumi ir iesniedzami, lai apliecinātu attiecīgās tehniskās un profesionālās spējas. Pasūtītājam, nosakot iesniedzamos dokumentus, jāņem vērā konkrēto pieprasīto dokumentu iegūšanas iespējas, tāpēc ieteicams nolikumā prasību par konkrētiem dokumentiem papildināt ar norādi „vai citi dokumenti”. Arī vairāku obligāti iesniedzamu dokumentu pieprasīšana vienas un tās pašas prasības apliecināšanai uzskatāma par nesamērīgu un rada nepamatotu administratīvo slogu piegādātājam.
Piegādātājs drīkst balstīties uz citu personu tehniskajām un profesionālajām iespējām. Tādēļ arī šajā gadījumā iepirkuma dokumentācijā būtu jānorāda, ka piegādātājam jāiesniedz pierādījumi (personu, uz kuru iespējām pretendents balstās, apliecinājums vai vienošanās), ka tā rīcībā būs nepieciešamie resursi. Piegādātājs šajā gadījumā drīkst balstīties uz citu personu iespējām tikai tad, ja šīs personas veiks būvdarbus vai sniegs pakalpojumus, kuru izpildei attiecīgās spējas ir nepieciešamas. Atšķirībā no situācijas, kad piegādātājs balstās uz citu personu iespējām, lai pierādītu finanšu rādītāju atbilstību, šajā gadījumā pasūtītājam nav pamata prasīt solidāru atbildību. Ja tiek slēgts būvdarbu vai pakalpojuma līgums vai ja piegādes līgums ietver arī preces iebūvēšanu vai uzstādīšanu, pasūtītājs iepirkuma dokumentācijā drīkst izvirzīt prasību, lai noteiktus īpaši svarīgus uzdevumus pildītu pats pretendents vai personu apvienības dalībnieks, kam attiecīgās spējas piemīt, taču tas nenozīmē darba apjoma noteikšanu procentos.
(3) Piegādātāja tehniskās un profesionālās spējas atbilstoši būvdarbu, piegādes vai pakalpojuma raksturam, kvantitātei, svarīguma pakāpei un lietojumam var apliecināt ar: |
---|
1) informāciju par veiktajiem būvdarbiem, pievienojot izziņas un atsauksmes par svarīgāko darbu izpildi ne vairāk kā piecos iepriekšējos gados, izņemot gadījumu, kad konkurences veicināšanai pasūtītājs ir noteicis garāku pieredzes apliecināšanas termiņu;
2) informāciju par būtiskākajām veiktajām piegādēm vai sniegtajiem pakalpojumiem, pievienojot izziņas un atsauksmes ne vairāk kā par trim iepriekšējiem gadiem, norādot summas, laiku un saņēmējus (publiskas vai privātas personas). Ja tas nepieciešams konkurences veicināšanai, pasūtītājs var noteikt garāku pieredzes apliecināšanas termiņu;
|
Ja pasūtītājs vēlas pārliecināties par piegādātāja pieredzi saistībā ar iepirkuma priekšmetu, ir jāprasa apliecināt konkrētu pieredzi noteiktajā periodā, proti, jāprasa informācija par veiktajiem būvdarbiem, piegādēm vai sniegtajiem pakalpojumiem, nevis nostrādātajiem gadiem kā tādiem. Ar informāciju par nostrādātajiem gadiem pieredzi var apliecināt, tikai tad ja tas ir vienīgais veids, kādā objektīvi var pārliecināties par atbilstošas pieredzes esamību.
Piemēram, kvalifikācijas prasība „pretendents iepriekšējo 3 gadu laikā ir izpildījis vismaz 2 līdzīga apjoma un satura pakalpojumu līgumus” ir pieļaujama prasība pieredzes apliecināšanai (definējot, kas tiek uzskatīts par līdzīga satura un apjoma pakalpojumiem), taču prasība „pretendentam ir 3 gadu pieredze attiecīgo pakalpojumu sniegšanā” lielākoties nebūtu atbilstoša (taču atsevišķos gadījumos varētu tikt izmantota attiecībā uz speciālistu, piemēram, pasniedzēju pieredzi).
Tā kā atbilstoši PIL regulējumam pretendents tehniskās un profesionālās spējas drīkst apliecināt ar pieredzi, kas ir iegūta ne vairāk kā piecos iepriekšējos gados būvdarbu gadījumā un ne vairāk kā trīs iepriekšējos gados attiecībā uz piegādēm un pakalpojumiem, tad pasūtītājam nolikumā nav tiesību norādīt īsāku pieredzes apliecināšanas periodu. Tomēr šo periodu drīkst noteikt garāku, ja tas nepieciešams konkurences veicināšanai. Noteikt garākus termiņus konkurences paplašināšanai pasūtītājs drīkst, kad, piemēram, tiek veikti specifiski būvdarbi, kam līdzīgi ir tikuši veikti konkrētā laika periodā, kas neiekļaujas iepriekšējos piecos gados.
Ja tiek iepirkti būvuzraudzības vai autoruzraudzības pakalpojumi, pasūtītājs paredz, ka pretendenta un tā piesaistīto speciālistu pieredze ir apliecināma tāpat kā būvdarbu līgumu gadījumā – ar informāciju par būvdarbu objektiem (to apjomu, veidu un izpildes termiņu), iepriekšējo piecu gadu periodā.
Pretendentam ir jāļauj apliecināt pieredzi par periodu līdz piedāvājumu iesniegšanas brīdim.
Lai arī pieredzes pierādīšanai tiek noteikti konkrēti iepriekšējie gadi, tomēr pasūtītājam nav pamata neatzīt aktuālu pieredzi, kas iegūta kārtējā gada laikā. To, ka tiks atzīta arī pēdējā gada laikā līdz piedāvājuma iesniegšanas brīdim gūtā pieredze, ir jānorāda nolikumā.
Piemēram, pakalpojumu līguma gadījumā (piedāvājumu iesniegšanas termiņš – 2023. gada aprīlis) nosakot, ka pieredze apliecināma par iepriekšējiem 3 gadiem – 2020., 2021. un 2022. gadu –, jānorāda, ka pieredzi var apliecināt arī par 2023. gadu, proti, par periodu līdz piedāvājumu iesniegšanas termiņa beigām. Nolikumā šo prasību var formulēt šādi:
Pretendentam iepriekšējo 3 (trīs) gadu laikā (no 2020. gada līdz piedāvājuma iesniegšanas dienai) ir pieredze ... [pasūtītājs raksturo nepieciešamo pieredzi].
Gadījumā, ja iepirkuma procedūras nolikums tiek sagatavots un iepirkuma procedūra izsludināta gada nogalē, pasūtītājs ir tiesīgs izvēlēties pieredzes apliecināšanas periodu noteikt, skaitot iepriekšējos gadus no tā gada, kurā iepirkuma procedūra tiek izsludināta, vai arī skaitot iepriekšējos gadus no tā gada, kad pieteikumi/piedāvājumi tiks atvērti.
Piemēram, pakalpojuma līguma gadījumā, izsludinot iepirkumu 2022. gada decembrī ,
1) kā pieredzes apliecināšanas periodu nosaka 2019., 2020. un 2021. gadu (pieļaujot apliecināt pieredzi par 2022. gadu, kā arī 2023. gadā līdz pieteikumu/piedāvājumu iesniegšanas brīdim)
vai
2) kā pieredzes apliecināšanas periodu nosaka 2020., 2021. un 2022. gadu (pieļaujot apliecināt pieredzi 2023. gadā līdz pieteikumu/piedāvājumu iesniegšanas brīdim).
PIL 46. panta trešās daļas 1. un 2. punktā minētās izziņas var būt jebkādi dokumenti, kas apliecina to, ka konkrētie būvdarbi, piegādes vai pakalpojumi ir veikti, piemēram, pieņemšanas – nodošanas akts būvdarbu gadījumā, pavadzīmes u.c.). Pieprasot konkrētas izziņas, pasūtītājam jāievēro, lai piegādātājam netiek radīts pārlieku liels administratīvais slogs.
Minētais PIL regulējums atļauj šo informāciju apliecināt ne tikai ar izziņām, bet arī ar iepriekšējo pasūtītāju atsauksmēm. Izvirzot prasības atsauksmēm, jāņem vērā, ka nav nozīmes atsauksmes izsniegšanas termiņam.
(3) Piegādātāja tehniskās un profesionālās spējas atbilstoši būvdarbu, piegādes vai pakalpojuma raksturam, kvantitātei, svarīguma pakāpei un lietojumam var apliecināt ar:
|
---|
(..);
3) ziņām par tehnisko personālu vai institūcijām, kas atbild par kvalitātes kontroli, bet, ja tiks veikti būvdarbi, — par tehnisko personālu vai institūcijām, kuras iesaistīs būvdarbu veikšanā;
|
Ja iepirkuma paredzamā līgumcena ir vienāda ar Robežvērtībām vai lielāka, atbilstoši PIL 47. pantam nolikumā var pieprasīt, lai pretendentam būtu tāda kvalitātes nodrošināšanas sistēma, ko ir apstiprinājusi akreditēta institūcija, piemēram, ISO kvalitātes standarts. Ja pasūtītājs vēlas noteikt kvalitātes vadības prasības iepirkumos, kuru paredzamā līgumcena nesasniedz Robežvērtības, tas ir tiesīgs to darīt, pamatojoties uz PIL 46. panta trešās daļas 3. punktu. Pasūtītājs drīkst prasīt, piemēram, paša pretendenta veidotu kvalitātes nodrošināšanas pasākumu aprakstu, ņemot vērā iepirkuma priekšmeta būtību un specifiku.
(3) Piegādātāja tehniskās un profesionālās spējas atbilstoši būvdarbu, piegādes vai pakalpojuma raksturam, kvantitātei, svarīguma pakāpei un lietojumam var apliecināt ar:
|
---|
(..);
7) būvdarbu veicēja vai pakalpojumu sniedzēja personāla izglītību vai profesionālo kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem, ja personāla izglītība vai profesionālā kvalifikācija netiek paredzēta kā viens no piedāvājuma izvērtēšanas kritērijiem;
|
Pasūtītājam, arī prasot konkrētus apliecinājumus personāla izglītībai vai kvalifikācijai, ir jāpieļauj iespēja, ka speciālista kvalifikācijas atbilstībai var iesniegt arī citus pierādījumus.
Piemēram, projektu vadītāja profesionālo kvalifikāciju var apliecināt gan augstākā izglītība projektu vadības jomā, gan augstākā izglītība jebkurā jomā un sertifikāts projektu vadībā.
Attiecībā uz ārvalstu speciālistiem, kas piesakās iepirkumos, lai nodrošinātu īslaicīgu pakalpojumu sniegšanu, uz piedāvājumu iesniegšanas brīdi var prasīt iesniegt tikai profesionālo kvalifikāciju apliecinošus dokumentus atbilstoši attiecīgā speciālista valsts izvirzītajām prasībām, nevis kvalifikācijas atzīšanas apliecību, jo atzīšanas process šādiem speciālistiem nav jāiziet. Attiecīgi iepirkuma dokumentācijā var tikt izvirzītas prasības par deklarācijas iesniegšanu atzīšanas institūcijā pēc lēmuma par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu, tomēr katrā konkrētajā gadījumā pasūtītājam jāizvērtē, vai attiecībā uz konkrēto profesiju (speciālistu) ir atļauts pārbaudīt profesionālo kvalifikāciju un noteikt kvalifikācijas atbilstības pārbaudi (attiecīgi – vai ir atļauts prasīt atļauju uz līguma izpildes brīdi vai arī pietiek vienīgi ar to, ka attiecīgais speciālists ir iesniedzis deklarāciju atzīšanas institūcijai). Tāpat nav pamatoti iekļaut prasību nolikumā, saskaņā ar kuru ārvalstu speciālistiem jau uz piedāvājumu iesniegšanas brīdi jāiesniedz Latvijas tiesību aktiem atbilstoši speciālistu kvalifikāciju un izglītību apliecinoši dokumenti (proti, Latvijā atzīti dokumenti). IUB tīmekļvietnes sadaļā „Vadlīnijas, skaidrojumi, metodikas ” ir pieejams skaidrojums „Par iepirkuma dokumentācijā izvirzītajām prasībām attiecībā uz kvalifikācijas atzīšanu ar būvniecību saistītajās specialitātēs”.
Izvirzot prasības speciālistiem nepieciešamajai pieredzei, pasūtītājs ņem vērā PIL 46. panta trešās daļas 1. un 2. punktā noteiktos pieredzes apliecināšanas periodus. Jāņem vērā, ka atsauksmes speciālistiem ne vienmēr tiek izdotas (parasti pasūtītāji tās izdod piegādātājiem), tādēļ jāparedz tiesības papildināt atsauksmi ar citiem pierādījumiem par konkrētā speciālista iesaisti konkrētā līguma izpildē.
(3) Piegādātāja tehniskās un profesionālās spējas atbilstoši būvdarbu, piegādes vai pakalpojuma raksturam, kvantitātei, svarīguma pakāpei un lietojumam var apliecināt ar:
|
---|
(..);
8) to pasākumu aprakstu, kurus piegādātājs plāno veikt vides aizsardzības prasību ievērošanai iepirkuma līguma izpildes laikā;
|
Ja iepirkuma paredzamā līgumcena ir vienāda ar Robežvērtībām vai lielāka, atbilstoši PIL 48. pantam nolikumā var pieprasīt, lai pretendentam būtu tādi vides vadības standarti, ko ir apstiprinājusi akreditēta institūcija. Līdzīgi kā attiecībā uz kvalitātes kontroli, ja pasūtītājs vēlas noteikt prasības par vides vadības standartiem iepirkumos, kuru paredzamā līgumcena nesasniedz Robežvērtības, tas ir tiesīgs to darīt, pamatojoties uz PIL 46. panta trešās daļas 8. punktu. Pasūtītājs drīkst prasīt, piemēram, paša pretendenta veidotu vides vadības standartu aprakstu, ņemot vērā iepirkuma priekšmeta būtību un specifiku.
(3) Piegādātāja tehniskās un profesionālās spējas atbilstoši būvdarbu, piegādes vai pakalpojuma raksturam, kvantitātei, svarīguma pakāpei un lietojumam var apliecināt ar:
|
---|
(..);
12) attiecībā uz piegādājamām precēm:
a) paraugiem, aprakstiem vai fotogrāfijām, kuru autentiskumu apliecina, ja pasūtītājs to pieprasa,
b) kvalitātes kontroles institūcijas (kuras kompetence ir atzīta) sertifikātu, kas apliecina preces atbilstību noteiktām tehniskajām specifikācijām vai standartiem.
|
Pasūtītājs ir tiesīgs pieprasīt piegādātājam kopā ar piedāvājumu iesniegt piegādājamo preču paraugus, aprakstus, fotogrāfijas, kā arī sertifikātus, kas apliecina preces atbilstību noteiktām tehniskajām specifikācijām vai standartiem. Ņemot vērā, ka pasūtītājs piedāvājumam prasa pievienot tikai tādu informāciju vai dokumentus (tajā skaitā, piemēram, preču paraugus), ko ir paredzēts vērtēt, ir nepieciešams rūpīgi izsvērt, kādā veidā tiks vērtēta minētās informācijas un dokumentu atbilstība. Preču paraugu iesniegšana ir saistīta ar papildu izmaksām piegādātājam, tāpēc ir rūpīgi izvērtējams, vai tiešām to ir pamats pieprasīt visiem piegādātājiem kopā ar piedāvājumu, ņemot vērā, ka pasūtītājam ir tiesības pieprasīt preču paraugus piedāvājumu vērtēšanas gaitā, piemēram, tikai tiem piegādātājiem, kas atbilst kvalifikācijas prasībām, vai pat tikai potenciālajam uzvarētājam.
4.2.4. Prasības piegādātāju apvienībām
Pasūtītājam, definējot prasības pretendentiem attiecībā uz saimniecisko un finansiālo stāvokli vai tehniskajām un profesionālajām spējām, nolikumā būtu jāiekļauj norādes par to, kā attiecīgās kvalifikācijas prasības izpildīt piegādātāju apvienībām.
Pasūtītājs nedrīkst izvirzītās prasības attiecībā uz saimniecisko un finansiālo stāvokli vai tehniskajām un profesionālajām spējām attiecināt uz katru piegādātāju apvienības dalībnieku.
Piegādātāju apvienības dalībnieki, vienojoties par tās izveidi, ir tiesīgi savā starpā nodalīt atbildības apjomu, kā rezultātā ir iespējama situācija, kurā kāds no piegādātāju apvienības dalībniekiem nav finansiāli atbildīgs par iepirkuma līguma izpildi, un šādā gadījumā nav pamatoti attiecīgajam dalībniekam atsevišķi izvirzīt visas tās prasības saimnieciskā un finansiālā stāvokļa apliecināšanai, kuras ir izvirzītas attiecībā uz pretendentu, līdz ar to prasību, piemēram, par finanšu apgrozījumu, likviditātes koeficientu un pašu kapitālu samērīgi būtu noteikt vienīgi attiecībā uz tādiem piegādātāju apvienības dalībniekiem, uz kuru saimnieciskajām un finansiālajām iespējām piegādātājs balstās un kuri būs finansiāli atbildīgi par līguma izpildi.
Arī attiecībā uz prasībām piegādātāja tehniskajām un profesionālajām spējām pasūtītājs var noteikt, ka izvirzītās prasības var izpildīt piegādātāju apvienības dalībnieki kopā (proti, summējot tās dalībnieku spējas), vienlaikus pasūtītājs, ņemot vērā iepirkuma priekšmeta specifiku vai sarežģītību, var noteikt arī specifiskākus noteikumus attiecībā uz to, kā piegādātāju apvienībām jāizpilda izvirzītās prasības.
Piemēri, kā piegādātāju apvienībām var prasīt izpildīt kvalifikācijas prasības attiecībā uz nepieciešamo pieredzi:
- prasītā pieredze jāuzrāda vismaz vienam no piegādātāju apvienības dalībniekiem;
- ja prasīta divu pieredzi apliecinošu līgumu izpilde, šo prasību var izpildīt divi apvienības dalībnieki, katrs uzrādot vienu prasībām atbilstošu līgumu;
- prasību attiecībā uz pretendenta tehniskām un profesionālajām spējām piegādātāju apvienība var izpildīt, summējot pieredzes būvobjektus, bet nedrīkst summēt objektos veicamo darbu veidus un/vai būvdarbu apjomus.
Piemēri prasībām attiecībā uz piegādātāju apvienību saimniecisko un finansiālo stāvokli:
- pretendenta gada vidējais finanšu apgrozījums iepriekšējos 3 pārskata gados ir ne mazāks kā xxx euro. Piegādātāju apvienība šo prasību var izpildīt kopumā, summējot apgrozījumu;
- pretendenta gada finanšu apgrozījums iepriekšējos 3 pārskata gados (2020., 2021., 2022. gads) ir ne mazāks kā xxx euro. Ja pretendents ir piegādātāju apvienība, tad vismaz vienam tās dalībniekiem jābūt nepieciešamajam finanšu apgrozījumam noteiktā apmērā;
- vismaz vienam no piegādātāju apvienības dalībniekiem jāpierāda vismaz 50% no prasītā apgrozījuma;
- ja piedāvājumu iesniedz personālsabiedrība vai piegādātāju apvienība, tad personālsabiedrības vai piegādātāju apvienības biedriem/ dalībniekiem, uz kuru finansiālajām spējām pretendents balstās un kuri būs finansiāli atbildīgi par līguma izpildi, katram atsevišķi likviditātes koeficientam ir jābūt ne mazākam kā viens.
Pasūtītājs nav tiesīgs noteikt konkrētu juridisko statusu, kādā piegādātāju apvienībām ir jāorganizējas, lai iesniegtu piedāvājumu atklātā konkursā. Būvdarbu līguma gadījumā aicinām skatīt skaidrojuma „Biežāk konstatētās neatbilstības iepirkuma procedūru dokumentācijā un norisē” VIII sadaļu par prasību noteikšanu piegādātāju apvienībām.
Piegādātājs kā sākotnējo pierādījumu par atbilstību kvalifikācijas prasībām drīkst iesniegt EVIPD (ESPD - European Single Procurement Document). Attiecīgi pasūtītājam iepirkuma nolikumā ir jānorāda šāda iespēja un jāpaskaidro, kā šāds dokuments ir iesniedzams. Pasūtītājam, izmantojot EVIPD sagatavošanas rīku, primāri būtu vēlams izveidot EVIPD sagatavi, ko piegādātājs var lejupielādēt, aizpildīt un pievienot piedāvājumam elektroniski, attiecīgi informācija, kā to veikt, jāpublicē nolikumā.
Piemēram, pasūtītājs izveido sagatavi, pievieno to iepirkuma dokumentācijai xml formātā. Tādā gadījumā nolikumā norāda, ka iepirkuma dokumentācijai pievienoto EVIPD veidlapas xml datni pretendents var aizpildīt, izmantojot EIS izveidoto rīku, un pievienot pieteikumam vai piedāvājumam, norādot saiti uz to.
Nolikumā ir arī jāiekļauj informācija par to, par kādiem subjektiem pretendentam ir jāiesniedz EVIPD, proti, tas ir jāiesniedz arī par katru piegādātāju apvienības dalībnieku (arī par katru personālsabiedrības dalībnieku, ja pretendents ir personālsabiedrība), par katru personu, uz kuras iespējām pretendents balstās, lai apliecinātu, ka tā kvalifikācija atbilst paziņojumā par līgumu vai iepirkuma procedūras dokumentos noteiktajām prasībām, kā arī par katru tā norādīto apakšuzņēmēju, kura veicamo būvdarbu vai sniedzamo pakalpojumu vērtība ir vismaz 10 000 euro no iepirkuma līguma vērtības. Pasūtītājam iepirkuma procedūras dokumentos būtu skaidri jānorāda tās konkrētās EVIPD daļas, kuras jāaizpilda pretendenta apakšuzņēmējiem, kuru veicamo būvdarbu vai sniedzamo pakalpojumu vērtība ir vismaz 10 000 euro no iepirkuma līguma vērtības, respektīvi, šādiem apakšuzņēmējiem ir jāaizpilda tikai tā daļa, kas attiecas uz izslēgšanas noteikumiem. Savukārt personām, uz kuru spējām piegādātājs balstās, ir jāaizpilda sadaļa par izslēgšanas noteikumiem, kā arī jānorāda informācija attiecībā uz tiem atlases kritērijiem, par kuriem piegādātājs uz konkrēto personu ir balstījies.
Gadījumā, ja pretendents, kuram iepirkuma procedūrā tiks piešķirtas iepirkuma līguma slēgšanas tiesības, ir iesniedzis EVIPD kā sākotnējo pierādījumu atbilstībai pretendentu atlases prasībām, iepirkuma komisija pirms lēmuma pieņemšanas pieprasa iesniegt dokumentus, kas apliecina pretendenta atbilstību prasībām. Informāciju par to, ka uzvaras gadījumā šādi dokumenti tiks pieprasīti, ir ieteicams norādīt iepirkuma nolikumā (drīkst citēt atbilstošo Noteikumu punktu).
EVIPD iesniegšana pasūtītājam atvieglo atbilstības pretendentu atlases prasībām izvērtēšanas procesu, jo vienotā formā iesniegtus dokumentus ir vieglāk izvērtēt. Piegādātājam šāda dokumenta iesniegšana ietaupa laiku, kas citādi tiktu pavadīts, sagatavojot atbilstošus pierādījumus.
Sankciju likumā noteiktie izslēgšanas noteikumi ir iekļauti valsts tiesību normās paredzētajos izslēgšanas iemeslos EVIPD sagataves III daļas „Izslēgšanas iemesli” D sadaļā. (Precizēts 22.09.2023.)
4.4. Prasības attiecībā uz apakšuzņēmējiem
Atklāta konkursa nolikumā pasūtītājam ir jānorāda, ka, gadījumā, ja pretendents līguma izpildei plāno piesaistīt apakšuzņēmējus, piedāvājumā ir jānorāda visi tie apakšuzņēmēji (un tiem nododamās līguma daļas), kas sniegs pakalpojumus vai veiks būvdarbus vismaz 10 000 euro apmērā no kopējās līgumcenas. Minētā prasība jānosaka arī piegādes līgumā, jo arī tā izpildē piegādātājs var paredzēt piegādē ietverto pakalpojumu vai būvdarbu izpildi (ja tādus paredz iepirkuma priekšmets) uzticēt apakšuzņēmējiem.
Pasūtītājs nolūkā pārliecināties, ka piegādātājs spēs izpildīt iepirkuma līgumu, ir tiesīgs pieprasīt, lai pretendents savā piedāvājumā norāda tās iepirkuma līguma daļas, kuras nodos izpildei apakšuzņēmējiem, kā arī visus paredzamos apakšuzņēmējus (neatkarīgi no tā, vai apakšuzņēmējam nododamo būvdarbu vai pakalpojumu vērtība sasniedz 10 000 euro vai nē).
Jāņem vērā, ka izslēgšanas nosacījumu pārbaude attiecināma tikai uz tiem pretendenta piesaistītajiem apakšuzņēmējiem, kuriem nododamo darbu vērtība ir 10 000 euro vai lielāka, kā arī uz tiem pretendenta piesaistītajiem apakšuzņēmējiem, uz kuriem pretendents balstās, lai apliecinātu savas kvalifikācijas atbilstību iepirkuma dokumentācijā noteiktajām prasībām. Tas attiecas arī uz pārbaudi par sankciju esamību.
Pasūtītājam nav tiesību ierobežot apakšuzņēmējiem nododamo darbu apjomu, proti, pretendents ir tiesīgs nodot apakšuzņēmējiem veicamos darbus pretendenta izvēlētajā apjomā, vienlaikus kā galvenais darbuzņēmējs saglabājot atbildību par šo darbu izpildi attiecībā pret pasūtītāju. Tomēr pasūtītājam ir tiesības noteikt, lai tad, ja tiek slēgts būvdarbu vai pakalpojuma līgums vai ja piegādes līgums ietver arī preces iebūvēšanu vai uzstādīšanu, īpaši svarīgus uzdevumus pildītu pats pretendents vai personu apvienības dalībnieks, nevis apakšuzņēmējs. Šādā gadījumā ir jānorāda tieši konkrēti darbi vai pakalpojumi, nevis aizliegums nodot procentuālu daļu no līguma.
Būvdarbu līguma gadījumā un pakalpojuma līguma gadījumā, ja pakalpojumi tiek sniegti pasūtītāja objektā, pasūtītājs iepirkuma nolikumā iekļauj prasību par to, ka pēc iepirkuma līguma slēgšanas tiesību piešķiršanas un ne vēlāk kā uzsākot iepirkuma līguma izpildi, pretendents iesniedz būvdarbos vai pakalpojumu sniegšanā iesaistīto apakšuzņēmēju sarakstu, kurā norāda apakšuzņēmēja nosaukumu, kontaktinformāciju un to pārstāvēttiesīgo personu. Sarakstā jānorāda arī piegādātāja apakšuzņēmēja apakšuzņēmēji. Nolikumā arī jānorāda, ka iepirkuma līguma izpildes laikā piegādātājam ir pienākums paziņot pasūtītājam par jebkurām minētās informācijas izmaiņām, kā arī papildināt sarakstu ar informāciju par apakšuzņēmēju, kas tiek vēlāk iesaistīts būvdarbu veikšanā vai pakalpojumu sniegšanā. Minētās informācijas pieprasīšana ir nozīmīga, jo tādā veidā pasūtītājs var kontrolēt līguma izpildē iesaistīto apakšuzņēmēju esību, proti, veicot pārbaudes, sekot, vai piegādātājs bez pasūtītāja piekrišanas patvaļīgi nemaina apakšuzņēmējus, kurus tas, iesniedzot piedāvājumu, bija apņēmies piesaistīt iepirkuma līguma izpildē (piemēram, balstījies uz to profesionālajām spējām).
Ņemot vērā to, ka paziņojumu par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu/par rezultātiem veidlapās ir jānorāda informācija par to, vai iepirkuma procedūrā piedāvājumus ir iesnieguši tādi uzņēmumi, kas atbilst mazā vai vidējā uzņēmuma definīcijai, kā arī, vai šādiem uzņēmumiem ir piešķirtas līguma slēgšanas tiesības, pasūtītājam iepirkuma procedūras dokumentos jāiekļauj nosacījums, ka piegādātājam un tā apakšuzņēmējiem jāsniedz informācija par to atbilstību mazā vai vidējā uzņēmuma statusam. Informācija par to, kādi uzņēmumi atbilst mazā un vidējā uzņēmuma statusam, ir pieejama IUB tīmekļvietnes sadaļā „Vadlīnijas, skaidrojumi, metodikas ” („Skaidrojums par mazajiem un vidējiem uzņēmumiem”).
PIL 42. panta pirmā daļa
PIL 42. panta otrās daļas 8. un 9. punkts
Sankciju likuma 11.1 panta trešā daļa
PIL 44.-48. pants
PIL 44. panta pirmā, ceturtā daļa
Direktīva 2014/24/ES1 64. panta 7. punkts
PIL 45. panta devītā daļa
PIL 45. panta astotā daļa
PIL 46. panta trešā daļa
PIL 46. panta ceturtā daļa
PIL 46. panta trešās daļas 1. un 2. punkts
Atbilstoši likuma „Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu” 42. panta pirmās un otrās daļas regulējumam
PIL 41. panta astotā daļa
PIL 13. panta piektā daļa
PIL 49. panta pirmā daļa
Noteikumu 17. punkts
PIL 63. panta pirmā daļa
PIL 46. panta piektā daļa
PIL 63. panta ceturtā daļa